VÝCVIK SUPERVIZE V SOCIÁLNÍ PRÁCI A POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ

Výcvik supervize v sociální práci a pomáhajících profesích je určen odborníkům působícím v oblasti sociální práce, psychologie, pedagogiky, zdravotnictví a dalších pomáhajících profesí, kteří usilují o prohloubení svých kompetencí v oblasti supervize.

Cílovou skupinu tvoří nejen sociální pracovníci, psychologové, speciální pedagogové, psychoterapeuti, pracovníci v školství, zdravotních a sociálních službách.

Výcvik je vhodný pro ty, kteří plánují působit jako supervizoři, chtějí využívat supervizi jako nástroj profesní podpory a rozvoje. zkvalitnit svou praxi reflexí, reflexí, zlepšit týmovou spolupráci a předejít syndromu vyhoření.

VÝCVIK SUPERVIZE V PEDAGOGICE

Výcvik supervize v pedagogice je určen pro odborníky, kteří působí v oblasti pedagogiky, sociální práce, psychologie, zdravotnictví a dalších pomáhajících profesí.

Cílovou skupinou tohoto výcviku jsou pedagogičtí pracovníci, kteří působí v oblasti formálního vzdělávání – především učitelé mateřských, základních a středních škol, školní psychologové, sociální pedagogové, speciální pedagogové, výchovní poradci a vedoucí pracovníci ve školství.

Výcvik je určen těm, kteří mají zájem rozvíjet své kompetence v oblasti podpory kolegů, vedení supervizních rozhovorů a facilitace týmové spolupráce v prostředí školy. Oslovuje pedagogy, kteří vnímají důležitost profesní reflexe, etického rámce a bezpečného prostoru pro sdílení zkušeností v týmu.

Nabízíme 2-letý komplexní supervizní výcvik v sociální práci a pomáhajících profesívýcvik v pedagogice dle Evropských standardů a mezinárodních pravidel. Výcvik je určen pro odborníky, kteří chtějí rozvíjet svou profesní identitu supervizora a posílit kompetence v oblasti podpory jednotlivců i týmů v pomáhajících činnostech.

FAQ

  • Délka konání: 2 roky (2025–2027)
  • Výcvik probíhá formou třídenního soustředění od pátečního odpoledne (začátek 14:00) do nedělního odpoledne (do 15:30) v Praze
  • Místo konání výcviku v Praze
  • Velikost výcvikové skupiny: 15-20 osob
  • Setkání vede garant a tři lektoři (případně další hosté)
  • Celková hodinová dotace výcviku je 450 hodin
  • Výcvik je zakončen závěrečnou zkouškou

Celkový rozsah výcviku je 450 hodin.

  • Teoretická část výcviku: 160 hodin
  • Praktická část výcviku: 210 hodin
  • Průběžná praxe v supervizi: 50 hodin
  • Závěrečná zkouška: 30 hodin (prezenčně)
  • Cílem teoretické části je poskytnout frekventantům základní znalosti o supervizi, jejích modelech, metodách a etických principech.
  • Výcvik obsahuje 160 hodin teorie přímé výcvikové práce rozložené do 6 setkání v roce.
  • Hlavní témata teoretické části: základy supervize, typy supervize – individuální, skupinová, týmová supervize, Balintovská skupina, supervizní modely a techniky.
  • Vedení supervizního procesu včetně jeho reflexe, komunikační dovednosti – aktivní naslouchání, kladení otázek, podpora reflexe, etika v supervizi, etické zásady supervize – důvěrnost, respekt, ochrana hranic v supervizním procesu. Role a odpovědnosti supervizora – facilitátor, mentor, podporovatel profesního rozvoje práce s dynamikou skupiny – skupinové procesy, řešení konfliktů v supervizní skupině, sebereflexe a práce se stresem – prevence vyhoření, podpora duševní pohody supervizovaných, hodnocení a zpětná vazba v supervizi – metody evaluace a rozvoj profesních kompetencí.
  • Součástí výcviku je samostudium povinné a doporučené četby (100 hodin). Mimo knihy jde také o aktuální články v odborných časopisech, které jsou diskutované navzájem v rámci skupiny společně s lektory.
  • Účast 100 % na zahajovacím bloku prvního setkání, dále účast na prezenční části je povinná, toleruje se absence 10 % z prezenčního studia. Vyšší absenci si v odůvodněných případech může účastník na základě individuální domluvy s lektory na své náklady nahradit.
  • Cílem praktické části supervizního výcviku je rozvoj klíčových dovedností a kompetencí potřebných pro vedení supervize v sociální práci a pomáhajících profesích. Praktická část výcviku umožní frekventantům aplikovat teoretické znalosti v praxi, osvojit si klíčové supervizní dovednosti a získat reálnou zkušenost se supervizním procesem.
  • Výcvik obsahuje 210 hodin praktické přímé výcvikové práce rozložené do 9 setkání do roka.
  • Hlavní aktivity praktické části: nácvik supervizních rozhovorů – práce s klientem v modelových situacích v rámci individuální supervize, simulace a role-playing – účastníci si střídají role supervizora, supervizovaného a pozorovatele, práce s reálnými kazuistikami – analýza případů z praxe pomáhajících profesí, facilitace skupinové supervize – vedení diskuse, podpora sdílení zkušeností mezi účastníky, zpětná vazba a reflektivní techniky – rozvoj schopnosti hodnotit vlastní práci i práci druhých, facilitace balintovské skupiny vedení diskuse, podpora sdílení zkušeností mezi účastníky, zpětná vazba a reflektivní techniky – rozvoj schopnosti hodnotit vlastní práci i práci druhých, Individuální a skupinová supervize – vedení supervizního procesu pod supervizí lektora.
  • Příprava na samostatnou supervizní praxi. Naučit se strukturovat supervizní sezení a používat vhodné metody práce. Rozvíjet schopnost motivovat a podporovat supervizované osoby. Připravit účastníky na samostatnou roli profesionálního supervizora.
  • Účast na praktické části je povinná, toleruje se absence v odůvodněných případech, jinak si vyšší absenci může účastník na základě individuální domluvy s lektory na své náklady nahradit.
  • Závěrečná zkouška se uskutečňuje v rozsahu 30 hodin a má podobu samostatného modulu.
  • Součástí zkoušky je obhajoba závěrečné práce, kterou absolvent zpracuje (kazuistika případu supervize), nahrávky frekventanta se supervize a reflexe celého výcvikového procesu.
  • Věk od 30 let.
  • Dosažené vysokoškolské vzdělání II. stupně v oboru sociální práce, resp. dle zákona č. 108/2006 Sb., nebo jiného humanitního směru, pedagogického směru či pomáhající profese v oblasti sociální, školství a zdravotnictví.
  • Pracovníci nelékařských zdravotnických povolání, resp. dle zákona 96/2004 Sb.
  • Přímá praxe s klienty sociální práce, se studenty ve školním prostředí nebo v řídící pozici v sociální, školní nebo zdravotnické oblasti.
  • Absolvování minimálně 10 hodin supervize (doložené potvrzením od supervizora).
  • Výběrový pohovor – míra naplnění vstupních podmínek podléhá posouzení výběrovou komisí.
  • Přihlášku spolu s jednotlivými dokumenty je třeba zaslat v elektronické podobě.
  • Dokumenty – diplom, profesní CV (max. 1 strana A4), motivační dopis (max. 1 strana A4, silné/slabé stránky, motivace ke vzdělávání v supervizi), potvrzení od supervizora, certifikát psychoterapeutického výcviku.
  • Platba za výběrový pohovor činí 1000 Kč (hradí se zvlášť, není součástí ceny výcviku).

pro rok 2025: 46 000 Kč

  • Základní školné zahrnuje: 6 teoretických vzdělávacích víkendů, 9 praktických vzdělávacích víkendů.
  • Náklady na ubytování a dopravu na místo výcviku, nebo místo setkání kolegiální skupiny (pokud se nebude konat online) si účastník hradí sám.
  • Cena výcviku je každý rok vypočítávána dle ekonomické situace.
  • Uzávěrka přihlášek: Přihlášky a všechny související dokumenty prosím posílejte do 30.04.2026.
  • Termín pohovorů se zájemci o výcvik bude v termíne 30.05.2026 formou osobního setkání na adrese Milánská 471, 109 00 Praha 15 - Horní Měcholupy
  • Termín prvního výcvikového setkání bude stanoven po přijímacím řízení.
  • Změny termínů jsou ze strany Institut supervize v sociální práce a pomáhajících profesi vyhrazeny.

Přihláška do výcviku

Přiložit soubor (životopis, motivační dopis...)

Profil absolventa výcviku

  • Odborné a teoretické kompetence
    Znalost supervizních modelů a přístupů. Porozumění procesům a dynamice supervize v individuální, skupinové i týmové formě. Porozumění a znalosti Balitnovské skupiny. Znalost specifik pomáhajících profesí a výzev v sociální práci. Schopnost rozpoznat rizikové faktory a limity supervizního procesu. Ovládání etiky a etických zásad supervize, včetně důvěrnosti a ochrany osobních údajů.
  • Praktické a metodické kompetence
    Schopnost vést individuální, skupinovou i týmové supervizi. Dovednost klást efektivní otázky a podporovat reflexi. Umění pracovat se stresem, krizemi a emočně náročnými situacemi. Zkušenost s facilitací skupinové dynamiky a řešením konfliktů. Schopnost poskytovat strukturovanou zpětnou vazbu.
  • Komunikační a interpersonální kompetence
    Aktivní naslouchání a empatie vůči supervizovaným osobám. Schopnost motivovat a podporovat profesní rozvoj supervizovaných. Umění vést citlivé a konstruktivní rozhovory. Flexibilita v přizpůsobení stylu komunikace různým typům osobností.
  • Sebereflexivní a rozvojové kompetence
    Pravidelná reflexe vlastní supervizní praxe. Schopnost práce se zpětnou vazbou od supervizovaných i kolegů. Otevřenost k dalšímu vzdělávání a profesnímu růstu.
  • Organizační a administrativní kompetence
    Schopnost strukturovat supervizní proces a efektivně plánovat setkání. Vedení zápisů a dokumentace supervizních setkání. Orientace v právním rámci a legislativních požadavcích souvisejících se supervizí.