ETIKA V SUPERVIZI
Etika supervize nejen v sociální práci, pedagogice, psychoterapii, psychologii a ve všech pomáhajících profesí tvoří klíčový pilíř profesionální praxe, který zajišťuje respekt k lidské důstojnosti, ochranu práv klientů a odpovědnost odborníků za poskytovanou pomoc. Supervize jako proces profesního rozvoje musí být ukotvena v jasných etických normách, které garantují důvěrnost sdílených informací, objektivitu hodnocení a podporu odborného růstu. V sociální práci je etika zásadní nejen z hlediska dodržování legislativních předpisů, ale především v kontextu hodnot, jako jsou spravedlnost, rovnost a lidská práva. Pomáhající profese se tak neobejdou bez kontinuálního reflektování etických dilemat, která vyvstávají při práci s různorodými a často zranitelnými skupinami klientů. Etický rámec v těchto oblastech přispívá k udržení kvality služeb, ochraně integrity odborníků i posilování důvěry veřejnosti v pomáhající profese.
Etika je jedním z klíčových pilířů činnosti našeho institutu. Veškeré supervizní, vzdělávací i odborné aktivity stavíme na základech profesionálního a etického jednání, které je v souladu s hodnotami pomáhajících profesí. Při své činnosti se opíráme o etické kodexy relevantních profesních organizací, jak mezinárodních, tak i domácích institucích a kodexů, Etickým kodexem sociálních pracovníků, etiky učitele atd. Ctíme základní hodnoty, které považujeme za neoddělitelné od smyslu celé supervize:
Funkce supervize v pedagogice
DŮVĚRNOST A BEZPEČNÝ PROSTOR
- Tato hodnota je základem pro každý efektivní supervizní vztah v rámci výcviku. Dbáme na ochranu osobních i profesních informací frekventantů. Důvěrnost a bezpečný prostor zajišťují, že frekventanti supervize se mohou otevřeně vyjadřovat o svých problémech, dilematech a zkušenostech, aniž by se báli o důsledky mimo rámec setkání. Bez tohoto bezpečného prostoru by nemohli sdílet své skutečné pocity a myšlenky, což by omezilo možnosti osobního i profesního rozvoje. Důvěrnost zajišťuje, že vše, co je sdíleno během supervizního výcviku, zůstane uvnitř tohoto vztahu a neunikne do širšího veřejného prostoru.
RESPEKT K INDIVIDUALITĚ A AUTONOMII
- Každý člověk je jedinečný, a proto je nezbytné respektovat individuální přístupy, potřeby a cíle. Tento respekt znamená, že supervizor v rámci výcviku neudává, co je „správné" nebo „jediné možné řešení," ale spíše podporuje frekventanta v hledání vlastních cest, jak se vyrovnat s výzvami. Autonomie znamená schopnost rozhodovat se samostatně, což se odráží v tom, jak supervize podporuje svobodu a individuální rozhodovací procesy. Tato hodnota je zvlášť důležitá v profesích, kde je vyžadována samostatnost a zodpovědnost, jako například u terapeutů, poradců nebo sociálních pracovníků.
ODPOVĚDNOST A PROFESIONALITA
- Profesionalita v supervizi znamená, že naši supervizoři a lektoři i frekventanti budou dodržovat etické standardy a normy profesní praxe. To zahrnuje nejen technickou zdatnost a kompetence v oblasti jejich odbornosti, ale také odpovědnost vůči frekventantům výcviku. Supervizní výcvik bude také podporovat odpovědnost za vlastní rozvoj, což znamená, že účastníci jsou vyzváni k neustálému učení a zlepšování svých schopností. Reflexe profesního chování a hledání příležitostí k rozvoji jsou klíčové pro udržení vysoké úrovně služby.
ETICKÝ ZÁVAZEK K PROFESNÍMU RŮSTU
- Tato hodnota vychází z přesvědčení, že etika není pouze soubor pravidel, ale i osobní závazek ke správnému a čestnému chování v profesním životě. Vztahy, které se během supervizního výcviku vytvářejí, mají etický základ, který zahrnuje nejen respekt a úctu, ale také zodpovědnost vůči frekventantům, týmu i samotnému profesně-vzdělávacímu rozvoji. Etika v rámci výcviku je kladena na roveň s osobním růstem a reflektuje se v každodenní praxi. To, co děláme, by mělo být v souladu s našimi hodnotami a profesními principy.
OTEVŘENOST A TRANSPARENTNOST
- Otevřenost v rámci supervizního výcviku chápeme jako ochotu vést upřímnou diskusi, naslouchat, sdílet myšlenky a přijímat zpětnou vazbu. Spolu s transparentností klademe důraz na jasné vymezení pravidel, rolí, cílů a etických hranic spolupráce v celém výcviku i mezi samotnými frekventanty. Tyto principy nám umožňují vytvářet prostředí, ve kterém je možné otevřeně a bezpečně diskutovat o náročných tématech – a to v atmosféře vzájemné důvěry po celou dobu výcviku.
Tyto hodnoty nejsou pro nás jen slova – jsou živým závazkem, který se promítá do každého supervizního setkání, vzdělávacího kurzu i vztahu s frekventantama. Věříme, že právě jejich vědomé uplatňování zajišťuje dlouhodobou kvalitu a smysluplnost naší profesní práce.


Co je etika?
Etika je filozofická disciplína, která se zabývá otázkami dobra a zla, správného a nesprávného jednání, spravedlnosti, odpovědnosti a morálních hodnot. Jinými slovy – etika zkoumá, jak bychom měli jednat, proč tak jednat a jaký dopad má naše chování na druhé lidi i společnost jako celek. Etika nám pomáhá přemýšlet nad tím, co je správné nejen z pohledu zákona, ale i z pohledu lidskosti, respektu a svědomí. Nejde jen o dodržování pravidel, ale o uvědomělou volbu, která bere v úvahu důsledky pro jednotlivce i pro širší celek.