Supervize v pedagogickém kontextu představuje komplexní podpůrný a rozvojový nástroj, jenž naplňuje vzájemně provázané funkce reagující na specifické potřeby učitelů i širšího školního prostředí. Jejím hlavním cílem není pouze individuální podpora pedagogického pracovníka, ale rovněž systematické zvyšování kvality a reflexivity pedagogické praxe jako celku.

Funkce supervize v pedagogice

DPŮRNÁ FUNKCE:

  • Umožňuje učitelům sdílet a reflektovat náročné či emočně zatěžující situace spojené s výukou, interakcemi s žáky, rodiči nebo vedením školy.
  • Napomáhá prevenci syndromu vyhoření, profesnímu vyčerpání a dlouhodobému přetížení.
  • Vytváří bezpečný prostor pro zpracování nejistoty, pochyb a vnitřních konfliktů spojených s učitelskou rolí.

VZDĚLÁVACÍ – ROZVOJOVÁ FUNKCE:

  • Podporuje rozvoj profesních kompetencí, zejména v oblasti sebereflexe, komunikace, řešení konfliktů, práce s třídní dynamikou a nastavování hranic.
  • Umožňuje učitelům rozpoznávat své silné a slabé stránky, vědomě rozvíjet svůj styl výuky a zvyšovat kvalitu pedagogické práce.
  • Přináší nové metodické podněty a pomáhá promýšlet alternativní přístupy k výukovým i výchovným situacím.

PROFESNÍ FUNKCE:

  • Pomáhá udržovat profesní standardy, reflektovat etická dilemata a rozhodnutí v souladu s pedagogickými zásadami.
  • Umožňuje zvládat mocenské nerovnosti ve vztahu učitel–žák, učitel–rodič či učitel–kolega.
  • Posiluje vědomí odpovědnosti za rozhodnutí a jednání v rámci školního prostředí.

Co je pedagogika?

Pedagogika jako vědní disciplína je systematické, teoretické a praktické zkoumání výchovy, vzdělávání a učení člověka v průběhu jeho života. Jejím předmětem je poznávání zákonitostí, cílů, metod a forem výchovně-vzdělávacích procesů v různých společenských a kulturních kontextech. Pedagogika plní teoretickou, normativní a praktickou funkci – vytváří pojmový aparát, formuluje cíle výchovy a poskytuje doporučení pro pedagogickou praxi. Opírá se o poznatky dalších společenských věd, jako jsou psychologie, sociologie, filozofie či antropologie. Je základem pro přípravu pedagogů a formování výchovných systémů ve společnosti.

Literatura

Supervize v pomáhajících profesích:

HAWKINS, Peter a Robin SHOHET

Vydání druhé. Přeložil Helena HARTLOVÁ.

Praha: Portál, 2016, 208 s.
ISBN 978-80-262-0987-4

Supervízia pre výcvik a prax:

Milada RAGASOVÁ, Zlatica MOKRÁŇOVÁ

Poradenstvo Milara, 2023, 167 s.
ISBN 978-80-974569-1-7

Sociální pedagogika:

LACA, Slavomír.

Praha: Pražská vysoká škola psychosociálních
studií, 2019, 515 s.
ISBN 978-80-906237-3-6

Praktikum školní psychologie

Richard Braun, Dana Marková, Jana Nováčková

Portál, 2014, 214 s.
ISBN 978-80-262-0176-2

Moderní pedagogika:

PRUCHA, Jan.

Praha: Portál, 2017, 488 s. ISBN 978-80-262-1228-7

Škola bez poražených – praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem

Gordon, Thomas

přeložila Julie Žemlová

Malvern, 2015, 325 s.
ISBN 978-80-7530-006-5